Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest technicznie skomplikowane i odbywa się inaczej niż pozycjonowanie prostych stron. Z tego powodu cenniki tworzone dla standardowych witryn rzadko mają zastosowanie także w stosunku do sklepów. Ile tak naprawdę trzeba zapłacić za pozycjonowanie sklepu, żeby cieszyć się wynikami kampanii SEO?

Jedyny cennik, jaki da się przygotować

Z powodów, o których więcej w dalszej części artykułu, nie można przygotować jednego cennika pozycjonowania dla wszystkich sklepów. Jest jednak kilka ogólnych zasad, które można przytoczyć, żeby wstępnie oszacować niezbędne koszty.

  • Usługa pozycjonowania będzie zapewne kosztowała nie mniej niż 500-1000 złotych miesięcznie, jeśli ma faktycznie przynieść efekty w średnim horyzoncie czasowym.
  • Podana wyżej cena dotyczy branż z ograniczoną konkurencją. Tam, gdzie sklepów działa już wiele, minimalny koszt może wynieść nawet 3-4 tysiące złotych, bo działania z mniejszym budżetem nie przynoszą realnych wyników.
  • Przed uruchomieniem kampanii link-buildingu może być konieczne przeprowadzenie optymalizacji. W prostych przypadkach będzie to kosztowało kilkaset złotych, ale jeśli trzeba będzie stworzyć dodatkowe opisy lub dokonać głębszej ingerencji w kod witryny, to oczywiście cena ta wzrośnie.
  • Cena pozycjonowania raczej nie będzie spadała z czasem – ponieważ konkurencja pracuje non stop, kampanii nie można tak po prostu przerwać i liczyć na to, że uzyskany efekt uda się na dłuższą metę utrzymać.
  • Cena pozycjonowania będzie niższa w przypadku sklepów, które bazują na wstępnie zoptymalizowanych skryptach lub usługach takich jak sky-shop.pl, których w zasadzie nie trzeba szczególnie modyfikować przed rozpoczęciem kampanii.

Za co płaci się pozycjonerom?

Właściciele prostych stron są w nieco lepszej sytuacji: mogą zapłacić za pozycjonowanie dwóch czy trzech konkretnych fraz. W przypadku sklepów internetowych nie miałoby to większego sensu. Podstawową techniką związanym z link buildingiem jest pozycjonowanie long tail, czyli długiego ogona: bardziej złożonych, szczegółowych fraz, na które konkurencja jest niższa. Problem polega na tym, że takich fraz są dziesiątki, setki, a nawet tysiące. Wycena każdej z osobna, nawet gdyby była możliwa, tylko zaciemniłaby obraz. Dlatego pozycjonowanie sklepu internetowego opłaca się jako kompleksową usługę. Warto dokładnie ustalić z pozycjonerami, w jaki sposób będzie dokonywany pomiar skuteczności i przede wszystkim, co tak naprawdę w ramach „abonamentu” będzie wykonywane.

Kiedy pozycjonowanie sklepu internetowego jest najtańsze?

Istnieje kilka sposobów na obniżenie kosztów pozycjonowania sklepu internetowego. Przede wszystkim należy już na samym początku dobrać zoptymalizowaną platformę sklepową. Konstrukcja jej kodu będzie wspierała skuteczne działania SEO, więc pozycjonerzy nie będą musieli dokonywać dodatkowych zabiegów optymalizacyjnych. Można na tym zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Z oczywistych powodów tańsze będzie pozycjonowanie sklepów internetowych, w których jest mniej produktów. Ilość słów kluczowych wtedy wyraźnie spada, ale jest tu pewna pułapka: jeśli chodzi o sklep z branży wyróżniającej się naprawdę wysoką konkurencją, to taka sytuacja wcale nie musi być korzystna i nawet mimo niższej ceny pozycjonowania, może nie udać się przechwycić odpowiednio dużej części ruchu.

Dobrym sposobem na obniżenie kosztów pozycjonowania jest podpisanie umowy na dłuższy okres. To już kwestia indywidualnych ustaleń ze specjalistami z firmy zapewniającej SEO, ale zasadniczo obietnica większych dochodów w perspektywie roku może ich przekonać do obniżenia miesięcznej kwoty. To o tyle istotne, że przy ewentualnej zmianie pozycjonera, tak naprawdę zmieni się cała strategia działania, więc może pojawić się konieczność ponownej optymalizacji sklepu.

Ostatnia, ale równie ważna rzecz, to zakres prac i swoboda pozycjonera. Pozycjonowanie będzie bowiem relatywnie najtańsze, jeśli zostanie połączone z innymi działaniami promocyjnymi. Ich efekty wzajemnie się wzmacniają, więc z każdej zainwestowanej złotówki można uzyskać większy zysk. A zostawiając ekspertom wolną rękę w działaniu, można oszczędzić, ponieważ wdrożą oni wybrane przez siebie, sprawdzone metody, w których osiągają najlepsze wyniki.

Podsumowanie

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Zmiennych, które wpływają na wycenę, jest jednak naprawdę wiele i bez otwartej rozmowy z ekspertami ds. SEO nie ma możliwości podania konkretnych stawek. Koniec końców jednak i tak jest to inwestycja, która może naprawdę szybko się zwrócić i finansować sama siebie, o ile tylko wybierze się najlepszych ludzi, którzy zajmą się pozycjonowaniem.